Poradnik Edytuj

Gdy rozpoczynamy przygodę z grą taką jak Renesansowe Królestwa słyszymy o RP, często nie zdając sobie dokładnie sprawy cóż to takiego i do czego się odnosi. Od dawna nosiłam się z zamiarem napisania przewodnika, który właśnie traktowałby o odgrywaniu postaci. Wcześniej, na forum Tarnowa, powstał jego zalążek, a niedawno na NK (Native Kingdoms - grze-bliźniaczce Królestw) znalazłam świetny artykuł o odgrywaniu, spora część poniższego poradnika to jego wolne tłumaczenie. Mam nadzieję, że temat ten okaże się pomocny. Jeśli coś nie jest jasne, nie wahajcie się zadawać pytań. Zachęcam też do uwag.

RP to gra fabularna, a logując się do RK wchodzisz w postać, którą odgrywasz. Porównałabym Cię do pisarza, bo władasz swoją postacią jak bohaterem literackim, nadając jej indywidualne cechy, odpowiadasz za reakcje, a wchodząc do karczmy czy na forum za kontakty z innymi mieszkańcami Królestw. Wcielasz się w postać, która posiada własną historię, doświadczenia, aspiracje, które wpływają na jej charakter, humor i działania. Odgrywasz ROLĘ.

Gdy jesteś zachłannym księdzem, nieuczciwym włóczęgą, prostym chłopem czy też trzpiotką - musisz reagować jak dany typ postaci, a nie jak zrobiłbyś to Ty w prawdziwym życiu! Jakom że w grze mamy rok 1458 (IRL 2010) - odgrywając postać staraj się oddać ducha epoki. Niekoniecznie musisz przy tym wzorować się dokładnie na świecie rzeczywistym. Realia RK różnią się nieco od realiów historycznych Europy z roku 1458: tutaj tworzymy własną historię, kobieta może być proboszczem czy generałem.

Przejdźmy od przydługiego wyjaśnienia do konkretów.

Forma Edytuj

a) Myśli są napisane kursywą.  To dotyczy tylko sytuacji, w której nie używasz tagów [ rp ], bo wewnątrz tych tagów wszystko jest automatycznie kursywą!
b)Wypowiedziane zdania (najczęściej w dialogach) są napisane pogrubioną czcionką. W zagranicznych rp często zdania różnych osób są zaznaczone różnymi kolorami.
c) Można podkreślić i pogrubić imiona bohaterów.
d) Sprawdź pisownię, to nie boli: przed wysłaniem przeczytaj raz jeszcze tekst (polecam opcję PODGLĄD), zwróć uwagę na błędy ortograficzne, interpunkcję (czyli kropki, przecinki...). Dla tych, którzy maja z tym problemy, polecam korektory, które ma wiele przeglądarek.
     Istnieje opcja EDYTUJ (na górze, po prawej stronie każdego wysłanego już postu). Umożliwia ona powrót do postu i jego zmianę np. gdy zauważysz literówkę, chcesz coś jeszcze dodać.
e) W RP nie używaj emotikonów. To wynaturza jego charakter i szkodzi opisywaniu emocji.
f) Narracja zwykle prowadzona jest w 1. (JA) lub 3. osobie (ON/ONA).
g) [1]
     rp - zaznaczamy tekst aby podkreślić, ze będzie to post rp, odgrywanie postaci. Watek taki jest oznaczony piórkiem,
     b - pogrubienie, najczęściej dialogi,
     hrp - OOC (patrz niżej).

Taka forma nie jest oczywiście obowiązkowa, każda inna jest równie dobra. Najważniejsza jest przejrzystość oraz to, aby inni zrozumieli i z przyjemnością czytali Twój tekst. RP nie musi być koniecznie długie. Pamiętaj jednak, żeby opisać kontekst zdarzeń, a to nie zajmuje jednej linijki. W praktyce nie można nazywać jednej linijki tekstu jako RP gdyż trzeba również opisać kilka szczegółów, odczuć, uczuć itp.

OOC/HRP Edytuj

W przeciwieństwie do RP jest OOC (z ang. Out of Character) i HRP (z fr: Hors Rôle Play) czyli wszystkie rzeczy niezwiązane z życiem postaci. Korzysta się z niego aby to gracz mógł się wypowiedzieć. Powinno się je ograniczyć do koniecznego minimum, a w każdym przypadku oznaczyć. Wielu graczy po prostu pisze "OOC" przed taką wypowiedzią, można dodatkowo użyć opcji HRP.

Przykład: [HRP "komentarz gracza"] [OOC: Sądzę, że na forum jest za dużo OOC tam, gdzie powinno być RP. Najbardziej nie podoba mi się, że i sama się do tego przyczyniam.]

Czas w RP Edytuj

Zrozumienie czasu w RP może być trudne. Bierze się to stąd, że nieraz gracz nie ma wolnej chwili aby jego postać mogla zareagować w odpowiednim momencie, w czasie rzeczywistym. To jedna z największych zalet rp: gracz ma możliwość kontynuowania opisu zdarzeń, które następują zaraz po sobie, nawet jeśli pisze swój post kilka dni po pierwszym. Może być więc tak, że opisywanie przygody w czasie rzeczywistym trwa miesiąc, a czas trwania przygody w RP to dzień lub kilka dni.

Spotyka się również RP odnoszące się do czasu rzeczywistego, np. konkretnego dnia lub nawet pór dnia. Przykład: ślub odbywa się wieczorem, wtedy gracze odgrywający parę młodą i weselników piszą posty dot. samej ceremonii i zabawy po niej. RP w czasie realnym wymaga dyspozycyjności wszystkich uczestników.

Należy rozróżniać RP w czasie rzeczywistym ( takie rp zdarzają się rzadko, np. rozmaite uroczystości, takie jak śluby, chrzty, pogrzeby itp.) od RP w określonym czasie (walka, uwolnienie zakładnika, przygotowywanie misji, czy też wpis z dziennika, który określamy po datowaniu w dzienniku, a nie po dacie posta, itp.) i spróbować ich nie mieszać. Wydaje się to dość trudne, a granica miedzy jednym a drugim płynna.

Jeśli bardzo chcemy uczestniczyć w RP prowadzonym w czasie rzeczywistym, a nasze możliwości czasowe nie bardzo na to pozwalają, w wielu sytuacjach istnieją środki na obejście tych sztywnych wymagań. W podanym przykładzie ślubu i wesela, państwo młodzi i ewentualnie duchowny powinni rzeczywiście opublikować na forum swoje teksty o określonej porze. Ale już gość weselny, podobnie jak osoba uczestnicząca w jakichś innych obchodach, może zamieścić tekst RP nieco później, opisując swój udział w tych wydarzeniach z perspektywy, np. budzę się bólem głowy albo nogami obolałymi od tańca i wspominam przebieg wczorajszego wesela.

Karczmy Edytuj

Jeśli forum jest miejscem uprzywilejowanym, gdzie wcielamy się w naszą postać, rodzi się pytanie: jaką postawę należy przyjąć w karczmie? W karczmie ciągle jesteśmy postacią, wiec winniśmy zachowywać się tak jak ona, nadal odgrywając rolę w jakiej się znajdujemy.

W karczmie masz bezpośredni kontakt z innymi postaciami, trzeba szybko reagować, bez zanudzania szczegółami. Słowo jest najważniejsze, ale można tez "zadziałać" postacią (z następującą komendą: /me dokłada drwa do kominka. Będzie to napisane na niebiesko: Anieska dokłada drwa do kominka). Stwarza to możliwość do odgrywania w karczmie.

Na zakończenie, kilka uwag.

Mały SłownikEdytuj

OOC, HRP : poza rp (jako gracz), IG : w grze, NPC (PNJ) : bohater niezalezny, IRL : w prawdziwym życiu (jako Ty, człek grający), RP : odgrywanie postaci (jako postać),

oraz rzadziej (niestety) stosowane: ORP : Open Role Playing (otwarte RP) na zachęte, aby różni ludzie w naszym RP*, CRP : Closed Role Playing (zamkniete RP), gdy sobie nie życzymy by ktoś nam w RP skrobał, bazgrał i bałaganił w akcji*.

  • wyjasnienie: Aruma

Bohater Niezależny Edytuj

PNJ fr. personnage non-joueur = NPC ang. Non-Player Character Po polsku BN (bohater niezależny). W grach RPG (zarówno w tradycyjnych grach fabularnych odgrywanych z pomocą kostek, karty postaci i opisu, jak i w grach komputerowych typu RPG) tym określeniem nazywa się wszystkie postacie, z którymi styka się postać gracza, ale którą kieruje Mistrz Gry lub komputer. A więc NPC to np. karczmarz, u którego postacie graczy zasięgają informacji; porywacz, którego ścigają; strażnik, który ich aresztuje itp W RK, gdzie nie ma Mistrza Gry, a jedyne postacie, z którymi rzeczywiście styka się nasza postać, to postacie innych graczy, pojęcie PNJ (NPC) ma nieco inne znaczenie. Jest to mianowicie postać dodatkowa, którą możemy stworzyć po to, aby z jej punktu widzenia opisywać na forum pewne wydarzenia. Innymi słowy, tworzymy postać NPC, a następnie pisząc na forum wybieramy tę postać jako autora. Nasz post pojawi się wówczas nie pod imieniem postaci, którą gramy, tylko pod imieniem NPC. Zapewnia to nieco większą anonimowość przy pisaniu, a także pozwala na większe zróżnicowanie opisu i wzbogacenie rp (Np. działania naszej postaci mogą wyglądać zupełnie inaczej z perspektywy naszego służącego, postać medyka może pomoc naszej postaci powrócić do zdrowia.)

Pamiętajmy jednak, że pisanie jako NPC nie zwalnia z przestrzegania zasad panujących na forum, a wspomniana anonimowość nie jest całkowita - jeśli przekroczymy dopuszczalne normy, Cenzorzy będą w stanie stwierdzić, jaki gracz posługuje się danym NPC, i wyciągnąć wobec niego konsekwencje. Zdarza się, że niektórzy piszą jako PNJ/NPC aby kogoś obrazić, skrytykować (najczęściej w postach dot. polityki). To niedopuszczalne! Tylko w wątkach oznaczonych jako RP można używać bohaterów niezależnych. Ty wcielasz się w postać, która ma swoje zdanie, odgrywasz ją wiec jaki jest sens w zakładaniu maski?

(Ciekawostka: chyba jedynym "prawdziwym" NPC w RK - działającym podobnie jak NPC w grach komputerowych - jest "pierwszy sekretarz Kasztelana" - zaimplementowana w systemie gry osoba, do której zgłaszamy się po awans, i która ma dla nas różne odpowiedzi zależnie od tego, jak dobrze jesteśmy przygotowani do awansu)

Jak założyć PNJ: [2] Jak napisać jako PNJ: [3] Obydwa screeny pochodzą z forum RiKu.

RP konta IRL Edytuj

Często, zwłaszcza po lekturze forum, można odnieść wrażenie, ze niektórzy mają problem z oddzieleniem gry od rzeczywistości. Pamiętaj, ze jeśli XYZ (imię IRL) gra jako Jadzia(pseudonim w RK) to przykładowo: Jadzia zdradza przyjaciół, okrada podróżnych. XYZ nigdy by tego nie zrobił. Jadzia nie jest zdolna do zabicia kilku rycerzy przy pomocy procy i kamyków, ale XYZ może to napisać. Jadzia nienawidzi Karola, XYZ uważa postać Karola za dobrze odegraną, a osobę, która tę postać prowadzi - za dobrego gracza. XYZ nie lubi sposobu gry osoby grającej Jasia, Jadzia nie wie nawet o istnieniu Jasia, bo te postaci nigdy się nie spotkały

Kilka rad Edytuj

Spróbuj dobrze określić czas, miejsce i akcję. Nie jesteś wirtuozem pióra? Nie przejmuj się tym. Ważne są wydarzenia, które wpływają na Twoja postać. Przecież warto je opisać, czyż nie? Otwórz się na innych graczy chcących uczestniczyć w rp (Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi jak co komu wychodzi.). I wytłumacz im co jest ważne w przebiegu/rozwoju akcji danego RP. Szanuj innych, nie uzywaj ich postaci w rp bez ich zgody (np. Jadzia pisze w swoim rp o nielubianym Karolu: Tego dnia Karol wpadł do gnoju, zaraz po tym zleciały się wszystkie muchy z okolicy, tak ze cham ten wyglądał jak wielka czarna dziura.) Jeśli ktoś sie tak zachowal wobec Ciebie nie reaguj, napisz do cenzora lub moderatora wklejając link i wyjaśniając problem. Oczywiście w Twoim RP może wystąpić więcej postaci, nie tylko Twoja. Jednak staraj się to uzgadniać z graczami, którzy za te postacie są odpowiedzialni. Pamiętaj, że zamiast imion można używać innych określeń - znajomy kupiec, towarzysz podróży, jeden ze strażników, np.: Tego dnia jeden z miejscowych chłopaków wpadł do gnoju...

Na koniec, z pewnością najważniejsza zasada RP:

Bawcie się odgrywając!Edytuj

Korekta: Klarysa Krukowska

Więcej z Fandomu